A dél-koreai autómárka, a Hyundai folyamatosan bővíti Ioniq modellválasztékát. Ennek eredményeként 2030-ig összesen 23 új modellt szeretnének piacra dobni. Ezért 2025 májusában érkezik hozzánk az 5,06 méter hosszú Hyundai Ioniq 9. Kifejezetten tágas és variálható elektromos MPV-ről van szó, igaz emelt hasmagassággal rendelkezik ez a családi egyterű. Az biztos, hogy nem egy SUV-val van dolgunk, hanem lehet, hogy a kettő elegáns keveréke az Ioniq 9. Rengeteg kényelmi funkcióval érkezik ez az öszvér e-autó. Például a második üléssorban található forgatható ülések, amelyek ugyanolyan kényelmesek, mint az elsők, sőt ezek is kaptak masszázsfunkciót. Ezekben az ülésekben is megtaláljuk az új Dynamic Touch Function-t. De az Ioniq 9-es is megkapta a pixel formájú LED-es fényszórókat.
A Hyundai Ioniq 9 is pixel formájú fényszórókat kapott
A Hyundai az elektromos hétüléses koncepcióautóját először a 2021-es Los Angeles-i Autószalonon mutatta be. Ennek fényében a sorozatgyártású modellt is Los Angelesben prezentálták. Az eredetileg Ioniq 7 néven tervezett három üléssorral rendelkező hatalmas Hyundai 3 évvel később Ioniq 9 néven mutatkozott be a nagyközönségnek. Egészen pontosan november 21-én állt először a kamerák kereszttüzébe. Az Ioniq 9 külseje nagyon megosztóra sikerült. Van, akinek nagyon tetszik és vannak, akik egy 90-es évekbeli félresikerült egyterű reinkarnációját látják benne. Vannak olyan részletek, amit mi sem értünk igazán. Például a felnik. Az ilyen autók esetén gyönyörű egyedi felniket terveznek a dizájnerek. Ezekről ez nem mondható el, a legolcsóbb változatok egyikét idézik. Ennek az e-MPV-nek a hátsó kialakítása is nagyon érdekes. Ha megnézzük, olyan, mint egy kocka Volvo hátsó része. Egészen pontosan a 850-es kombi Volvonak voltak hasonló lámpatestei. Olyan érzésünk van, mintha visszarepülnénk a múltba, csak mindezt egy pici modern technológiával fűszerezve tesszük. Az viszont elvitathatatlan tény, hogy az autó aerodinamikai innovációt tartalmaz. Hiszen ez a hatalmas egyterű mindösszesen 0,26-os légellenállási együtthatóval rendelkezik. Az is tény, hogy az autó orra nagyon különlegesre sikerült, és ehhez nagyban hozzájárulnak az Ioniq modellekre jellemző pixel-formájú LED-es fényszórók. Ezzel is azonnal felismerhetővé szeretné tenni a márka ezeket a modelleket.
A fényszórók formája nagyban támogatja a dizájnerek elképzeléseit
Miért olyan fontos az, hogy a fényszórók, hátsó lámpák alapján azonnal felismerjük, mely márka járműve halad előttünk? Mivel ma már rengeteg márka létezik, ezért az autógyártók minden egyes alkatrésszel megpróbálnak valami egyedit, különlegeset alkotni, ami megkülönbözteti őket a konkurens modellektől. Ennek érdekében még a fényszórók formáján is sokat dolgoznak. Hiszen a lámpatestek az autótörténelem fontos részét képezik. Régebben a fényforrásoknak csak az volt a funkciójuk, hogy könnyen eligazodjunk a sötétben és minket is hamar észrevegyen a többi közlekedő. Ma a fényszórók dizájnelem funkciót is ellátnak, amelyek nagyban támogatják az jármű megjelenését. Több mint fél évszázados halogén, majd xenon fényszórók után a LED-világítástechnológia elterjedése szabad kezet adott a formatervezőknek. Ennek ékes példáját látjuk a Hyundai Ioniq modellek esetén. A márka teljesen szembe megy a trenddel és szinte egyedül alkalmazza a pixel formájú fényforrásokat. Ezek a kocka formájú LED-es fényforrások aztán egy egységes fényszórót alkotnak.
Milyen formát kapott az Ioniq 9-es, amelybe tökéletesen illeszkednek ezek a pixel formájú fényforrások?
A Hyundai új elektromos hétüléses autója némileg hasonlít márkatestvéréhez, a Kia EV9-hez. De ez a hasonlóság csak a koncepció terén érhető utol. A Kia hétüléses változata jóval tömöttebb, sarkokkal, élekkel rendelkező modell. A Hyundai ezzel ellentétben íves tetővel és a meredeken lejtős hátsó részel bír. A tetővonal szempontjából mindenekelőtt az aerodinamika volt döntő. De a Hyundai Ioniq 9 hagyományosan kerek kerékíveket használ, ez is a régebben megszokott formanyelvet támasztja alá. Ami a tengelytávot illeti, az Ioniq 9 3,12 méteres hosszal rendelkezik, aminek következtében még a hátsó üléssor előtt is kellő lábtér található. De hogyan támogatja mindezt a fényszórók formája? Azt gondoljuk, hogy a sok pixel formájú fényforrás egy különleges megjelenést próbál alátámasztani. A dél-koreaiak szerint ez trendi. Az biztos, hogy az autó egész megjelenése ezáltal biztosan egyedire sikerült, aztán mindenki döntse el maga, hogy ez neki tetszik vagy sem. Az tény, hogy jelenleg a vékony formával rendelkező, adaptív LED-es fényszórók térnyerése tapasztalható. Elég, ha csak a Nio EL8-ra gondolunk. Ez a modell is több mint 5 méter hosszú és kizárólag elektromos hajtáslánccal elérhető. Sokak szerint ezek a fényszórók sokkal formásabbak.
A LED-es fényforrások milyen vezetés segítő rendszerek alapjait képezik?
Előző sorokban a fényszóró külső megjelenését taglaltuk. De ez nem minden, hiszen mint az embereknél, a külsőnél a belső értékek sokkal fontosabbak. Azt már sokunk tapasztalta, hogy a nagyobb teljesítményű LED-es fényszórók a járművilágítás további fejlesztéseinek az alapját képezik. Hiszen ma már az adaptív világítástechnológia szinte mindegyik járműosztályban megtalálható. Az integrált mikroelektronika a LED-es fényforrásokkal való integrációja például megnyitja az utat a LiDAR, az infravörös technológia elterjedése és az érzékelők lehetséges felhasználási területeinek folyamatosan bővülése előtt. De érdemes még megemlíteni például a vezetést segítő rendszereket, az adaptív sebességtartó automatikát, az ütközés előtti érzékelőt, a holttérben lévő tárgyak észlelésére szolgáló rendszereket és a dinamikus funkciókat, amelyek már szintén megtalálhatók a Hyundai Ioniq modellekben is.