Az EV3-mal a Kia új kompakt elektromos crossovert dobott piacra. Ez a dél-koreai e-autó a megjelenésének köszönhetően kiemelkedik a tömegből, ez nem egy unalmas külsővel rendelkező, hangtalanul guruló fémdoboz, amellyel egy töltéssel akár 600 kilométert is megtehetünk, hanem az életterünk kiterjesztése. Ráadásul ez a kompakt elektromos autó elképesztően tágas belső térrel is rendelkezik.
A német autógyártók, közülük is a VW hatalmas gondban van. Gyárakat fognak bezárni, és számos más változtatás is várható. Eközben a kínai és dél-koreai autógyártók csak úgy öntik a piacra az izgalmasabbnál-izgalmasabb e-autókat, amelyek árban, minőségben a német autók fölé kerekednek. Na, de térjünk vissza a Kiához. A márka a napokban mutatta be a megújult sportos EV6-ot és a hatalmas EV9-et is. Ezt a kínálatot egészíti ki a kompakt osztályban a 4,30 méter hosszú EV3. Ráadásul 2025-ben a koreaiak még több új elektromos autóval érkeznek, amelyeket hamarosan be is mutatnak. Az EV3-as azért is olyan fontos a márka számára, mert ez a géposztály mindig is a VW felségterülete volt, hiszen a kompakt elektromos autók piacán a legfontosabb versenytárs a VW ID.3 és műszaki testvérmodellje, a Cupra Born. A Kia azonban elsősorban a Volvo EX30-at, és a Renault Megane E-Tech Electric-et jelölte meg, mint elsődleges konkurenst. Ezen nem is csodálkozunk, hiszen az EV3-as külsőleg olyan mint egy városi terepjáró, amely ráadásul roppant formatervezett külsőt kapott. De ez nem az a külső, amit azért kell megszoknunk mert olcsóbb, hanem azért, mert egyszerűen trendi.
Az új Kia EV3 rendkívül izgalmas fényszóró dizájnnal jelentkezik
Az EV3-as rengeteg éllel, egyenes és párhuzamos vonalakkal rendelkezik, de ezek nem káoszt, hanem feltűnő és harmonikus összképet eredményeznek. Mivel ez az e-autó megjelenés tekintetében nagyban hasonlít nagyobb testvéréhez, ezért szinte már azonnal tudjuk, hogy egy Kiával van dolgunk. Elől ultravékony fényszórókat találunk, amelyek fektetett V-betűt formáznak. Ráadásul a V-betű külső szára követi az autó külső ívét is, ami még jobban hangsúlyozza a sportosságot, pedig ez nem egy sportautó. A márka szerint ezek a LED-es fényszórók a legújabb "Star Map" világítási koncepció részei, amelyeknek grafikája a csillagképek ábrázolásán alapul. Jó tudni, mi ezt nem láttuk bele. Ezen felül a vékony nappali menetfény a tigris orr kialakítás része, amely fénycsík ezt hangsúlyozza. Álltam az autóval szemben, de ezt szintén nem láttam. Amit viszont igen, hogy az autó bámulatos külsővel rendelkezik. Ráadásul nem is az első lámpatestek az izgalmasabbak, ahogy ez általában lenni szokott, hanem a hátsók. Mert azok véleményünk szerint sokkal látványosabbak. A hátsó LED-es fényforrások teszik teljessé az EV3 csúcstechnológiás formanyelvét és dögös kiállását. A kicsit döntött, már-már absztrakt formát felvevő hátsó lámpák beleolvadnak a csomagtartó ablakba, és egy futurisztikus csomagtartó ajtó kialakítás keretét alkotják. Aki azt mondja, hogy ezt a kialakítást már látta valahol, az nem téved, hiszen a fényszóró technológia az EV9-estől származik.
Milyen fényszórókat kapott ez a kompakt e-autó?
A LED-es fényszórók egyedi és feltűnő megjelenést kölcsönöznek az új Kia EV3-as elejének. A téglalap alakú LED fényforrások biztosítják az előttünk lévő út tökéletes megvilágítását, tehát ez biztosítja a tompított és a távolsági fényt. Az autó alapfelszereltségként LED-es fényszórókkal és távolsági fényszóró asszisztenssel rendelkezik. Ha még jobbat akarunk, választhatunk adaptív LED-es fényszórókat is. Miért olyan fontos ez? Mert a távolsági fényforrás használatának a fő célja a láthatóság javítása olyan körülmények között, amikor a tompított lámpatestek már nem elegendők. Viszont ez a fényerősség elvakíthatja a szembejövőket, illetve az előttünk haladókat. Ez pedig veszélyes vezetési körülményeket teremthet. Ennek elkerülése érdekében az adaptív fényszóró rendszer árnyékolja a lámpatest által kibocsájtani kívánt fényforrást, így csak azt a területet világítjuk meg, amely mást nem zavar.
A kiváló fényszóró technológián kívül milyen további élményfokozó funkciókkal találkozunk a Kia EV3-as belső terében?
Ahogy azt már fentebb említettük, a mai e-autók már nem csupán közlekedési eszközök, hanem életterünk kiterjesztése is, ahol szintén szeretnénk jól érezni magunkat. De ma már nem elég, hogy minőségi alapanyagok vesznek minket körbe, hanem az élményfaktor is fontos. Ezért a Kia az EV3-at számos szórakoztató funkcióval látta el. Legtöbbjük vezetés közbeni élményt nyújt, míg néhányat csak parkoló járműben és töltés közben használhatunk. A Kia az LG-vel együttműködve különféle streamelhető tartalmakat kínál, amelyet a webOS által vezérelt Automotive Content Platformon keresztül érhetünk el. Sőt a Kia videó játékokat is kínál, amelyeket az utasaink élvezhetnek. A Kia EV3-asban a mobiltelefonunkhoz hasonló képernyő kialakítást találunk, amelyet a Kia Connect Store-on keresztül bővíthetünk különböző hasznos funkciókkal, de a Kia AI Assistant bevezetésére is van lehetőség. Természetesen mindezek mit sem érnek, ha nem társul hozzá kellő hangélmény, ezt a Harman/Kardon prémium hangrendszer biztosítja. Tehát nyugodtan kijelenthető, hogy a Kia az EV3-as kapcsán nemcsak a formatervezés, és a fényszóró technológia terén alkotott nagyot, hanem a kiegészítő funkciók területén is.