top of page

A KTM X-Bow GT-XR sportautó téglalap alakú moduláris fényszórói

Akit érdekel a motorsport vagy a motorozás, az ismeri a márkát. Indulnak a Dakaron, de a Red Bull KTM csapat már évek óta stabil résztvevője a MotoGp-nek is. De a KTM fejlesztői itt nem álltak meg, hiszen elkezdtek négykerekű járműveket is tervezni. Ennek köszönhetően megszületett a KTM X-Bow, most pedig piacra dobták a KTM X-Bow GT-XR-t. Hát az brutális, amit az aszfaltra tettek az osztrákok. Egy kompromisszumok nélküli sportautót alkottak, amellyel a közúton is versenyautóban ülhetünk. Ez a szupersportkocsi könnyű, nagy teljesítménnyel rendelkezik, ráadásul külső megjelenése is fantasztikus. Elég, ha csak megpróbálunk beszállni ebbe az utcai versenyautóba, hiszen klasszikus értelemben nincs rajta ajtó. Ahhoz, hogy bele tudjunk ülni, egyszerre előre billen az autó szélvédője és az utastér teteje. Olyan mintha egy vadászgépbe szeretnénk beülni. 




Milyen menetteljesítménnyel rendelkezik a KTM X-Bow GT-XR? 

A GT-XR teljesen más, mint a sima spártai nyitott tetejű X-Bow, de mindkét autó ugyanazt a Dallara által tervezett 80 kg-os monocoque vázat használja, ami karbonból készült és egy acélcsöves vázba van beépítve. Miért nyújt olyan kiemelkedő eredményt a GT-XR, hiszen az 500 lóerő nem olyan hatalmas teljesítmény? Ennél például a Koenigsegg jóval többre képes. A GT-XR súlya viszonylag alacsony, 1130 kg. Ha viszont összehasonlítjuk hasonló szupersportautókkal a lóerő/kg arányt, akkor bizony ez a KTM a sor elején lesz. Hiszen ez ebben az esetben 2,25. Ezt a teljesítményt egyébként az Audi 2,5 literes turbófeltöltős öthengeres motorja biztosítja. Ennek köszönhetően a KTM négykerekűje álló helyzetből 100 km/órás sebességre 3,4 másodperc alatt gyorsul fel. Ez azért elég impozáns. Az erő egy hétfokozatú szekvenciális sebességváltón és modern differenciálművön keresztül jut el a hátsó kerekekhez. Na jó, de egy ilyen autóval nemcsak gyorsan kell tudni haladni, hanem meg is kell vele állni. A hatásos fékezés a könnyű, rögzített monoblokkos nyolcdugattyús féknyergeknek köszönhető. Azok a vásárlók, akik a legjobb teljesítményre vágynak, választhatnak kerámiafékeket is. Az autó alapára 300.000 Euró feletti. Egy jól felszerelt verzió pedig 472.000 Euróba is kerülhet. Na azért ez már nem az a kategória, hogy veszek a hétvégére valamit, hogy élvezzem a kanyarsebességet. 


Milyen fényszórókat kapott a KTM X-Bow GT-XR? 

Azt szögezzük le rögtön az elején, hogy ennek az autónak nem a lámpatestek a legfontosabb alkatrészei. Még akkor sem, ha a fényszórók nélkül nehezen lehetne vele közlekedni. Na de a tervezők gyönyörűen megoldották, hogy ezek a modern LED-es fényszórók tökéletesen hangsúlyozzák a sportos megjelenést. Szépen kihúzták az autó szélére ezeket a vékony ámde nyílegyenes lámpatesteket, amelyek körül meghagyták a karbon részeket eredeti színükben, így még jobban kihangsúlyozták őket. Az agresszív kialakítású LED-es fényszórókat kizárólag a KTM X-BOW GT-XR-hez tervezték, amelyet a Nolden vállalat szállít a márka számára. Ezeket a lámpatesteket a Nolden Arton névre keresztelte. 


Mit érdemes tudni a Nolden Arton LED-es fényszórókról? 

A KTM fejlesztői valami olyan fényszórót szerettek volna, ami egyedi, ezáltal egyértelműen kitűnik a LED-es járműlámpatestek tömegéből. Ehhez a Nolden pedig a világ első moduláris LED-es fényszóróit álmodta meg. Ezek a téglalap alakú lámpatestek tökéletesen illeszkednek az X-Bow GT-XR ívelt formájához. Ezek a LED-es lámpák „Competition” és „Performance” változatban kaphatók. A „Competition” modul négy LED-el rendelkezik, egy a tompított, három pedig a távolsági fényszórókhoz tartozik. A „Performance” változat három LED-es egységet kínál a tompított és két modult a távolsági fényszórókhoz. Ilyen került a KTM X-Bow GT-XR sportautóba is. A távolsági fényszóró külső lencséje a „Performance” változatban 8° vagy 25° dőlésszöggel választható. Tehát a fényszórók sem egyedi fejlesztésűek, hanem a Nolden vállalattal való együttműködés eredménye. Arról nincs információnk, hogy ezek adaptív LED-es fényszórók vagy esetleg klasszikus LED-es lámpatestek. Mi azt gyanítjuk, hogy inkább az utóbbiról lehet szó. 


A fényszórókon kívül, milyen extrák találhatók még a KTM X-Bow GT-XR-ben? 

A sebességváltó hétfokozatú DSG-váltó, a felniket az OZ Racing szállítja, a kivehető kormánykerék pedig beépített LED-kijelzővel rendelkezik, az üzemanyagtartály pedig hatalmas, 96 literes, így egyetlen tankkal akár 1000 km-t is megtehetünk. Ebben a sportautóban van ABS és ESP, valamint elektronikus szervokormány is, tehát közúton is lehet vele kényelmesen közlekedni. Viszont visszapillantó tükrök nincsenek, csak kamerák, amelyek használatát meg kell szoknunk. De ha vezetés közben nem a motor brutál jó hangját szeretnénk élvezni, hanem zenét hallgatnánk, akkor van benne egy Bluetooth audiorendszer is, sőt légkondicionáló, és még egy kis kesztyűtartó is. Ezenfelül ez a szupersportautó rendelkezik még egy 160 literes csomagtartóval, amibe egy kisebb bőrönd fér el. De mi inkább egy vagy két bukósisakot tennénk bele és irány a versenypálya, aztán nyomhatjuk neki ami a csövön kifér. 


bottom of page