top of page

A Skoda SuberB és az ő Matrix LED- fényszórója

Amióta a Skoda a VW-csoport tagja, azóta a márka hatalmas fejlődésen ment keresztül, és ez újra nagyon népszerűvé is tette. A vállalatot 1895-ben Laurin & Klement kerékpárgyártó néven alapította Václav Laurin és Václav Klement, és 1905-ben már gépkocsikat is készítettek. A Skoda idén ünnepli fennállásának 129. születésnapját, ezzel az iparág egyik legrégebbi vállalatáról van szó. De akkor miért nevezik a márkát Skodának? Mert 1925-ben a Skoda gépipari konszern megvásárolta az első világháborúban meggyengült vállalatot, és ennek köszönhetően a Laurin & Klement járművek Skoda emblémát kaptak, és innentől kezdve az új modellek már csak Skoda néven kerültek a piacra. Amióta megújult a márka kínálata azóta a SuperB az egyik kedvelt modell. A SuberB-nek tavaly mutatták be a negyedik generációját, amely ismét sok alkatrészen osztozik a szintén új VW Passattal. A wolfsburgi modellel ellentétben a cseh nem csak kombiként, hanem ferdehátú szedánként is kapható. 





A Skoda SuperB is megkapta a Matrix LED-es fényszórókat

A márka szakít a korábbi taktikájával, mégpedig azzal, hogy a Skodákat néhány ezer euróval olcsóbban kínálja, mint a VW modelleket, ráadásul a csehek nem is kapták meg a legújabb fejlesztéseket. Na ennek vége. Ma már nagyon kicsi az árkülönbség a kettő márka között, ráadásul a Passatból nem is készül limuzin változat. Sőt, a Skoda SuperB is megkapta a legújabb Matrix LED-es fényszórókat. Hiszen a Skoda is teljes értékű tagja a VW-családnak. Az új Superb rengeteg hellyel rendelkezik, amely páratlan ebben a szűkülő szegmensben. Sajnos egyre kevesebben vásárlunk limuzint, inkább a crossoverek és az SUV-k irányába mozdul az autópiac. Pedig az autóvezetők 95%-a el sem hagyja a szilárd burkolatú utakat. Na de térjünk vissza a SuperB-hez. Az új szedán 43 milliméterrel hosszabb és 12 milliméterrel magasabb, mint elődje. Míg a Combi nevű puttonyos változat 40 milliméterrel hosszabb és 5 milliméterrel magasabb, mint amit korábban gyártott a vállalat.  Bár a karosszéria első ránézésre ismerősnek tűnik, lényegesen karcsúbb, mint korábban volt. Ehhez nagyban hozzájárulnak az újratervezett fényszórók is. A ferdehátú légellenállási együtthatója 10 százalékkal, 0,23-ra csökkent, a kombi esetén ez az érték 0,25-re minimalizálódott. Ehhez nagyban hozzájárulnak az újratervezett fényszórók is, amelyek gyönyörűen beleolvadnak a karosszéria formájába. De ha már hozzányúltak a lámpatestekhez, akkor a technológiát is fejlesztették. Ez azt jelenti, hogy már 40 százalékkal nagyobb fénykibocsátással rendelkező mátrix LED fényszórókat is rendelhetünk ehhez a hatalmas autóhoz. A Laurin & Klement csúcsfelszereltséghez pedig ezt a fényszóró technológiát szériaként kapjuk. 


Milyen funkciókkal rendelkezik a Skoda Matrix fényszórója

Azt talán mondanunk sem kell, hogy az alap SuperB modellek is LED-es lámpatesteket kapnak, amelyben a tompított-, a távolsági- és a nappali menetfény is ezzel a technológiával van felvértezve, de még a helyzetjelző lámpák is. Természetesen ezek a fényszórók is, mint más gyártók hasonló lámpatesteit is a hosszabb élettartam és az alacsony energiafelhasználás jellemzi. Na, de nézzük az újdonságot, az adaptív LED-es fényszórókat. A lámpatestek kialakítása olyan, mintha azoknak négy szemük lenne, a hagyományos LED-es változatokkal szemben, ezeket hatszögletű Crystallinum modul egészíti ki. A színes kristályüveg ihlette vadonatúj funkció, amely új színérzetet ad a fényszóróknak, úgy érték el, hogy ezzel a türkizkék színű anyaggal kiemelték az egyes fényforrások kontúrjait. A négy 36 pixeles fényforrás alatt található a nappali menetfény, amely irányváltáskor sárga színben pompázik és irányjelzőként funkcionál. Ezek az adaptív fényszórók azért is olyan népszerűek, mert nem kell őket kapcsolgatni, ha esetleg utolérünk valakit, vagy ha szembejön egy másik jármű, esetleg lakott területre érünk. Nincs más dolgunk, mint bekapcsoljuk a távolsági fényt, magyarul a refit, és a rendszer automatán teszi a dolgát. Ebben a LED-es fényszórókat egy elülső kamera segíti, mert, ha a fentiek közül bármelyiket észleli a rendszer akkor a mátrix funkció kikapcsolja az egyes fényszegmenseket, amelyek elvakítanák a vezetőt. Ez tökéletesen megvilágított útszakaszhoz és fokozott biztonsághoz vezet, főleg az autópályán nagyon hasznos ez a funkció. 


Milyen hátsó lámpákat kapott a Skoda SuperB? 

Ha megnézzük az autó hátulját, akkor rögtön szembeötlik az, hogy megváltoztatták a hátsó lámpák méretét, elrendezését, technológiáját. Hiszen az sokkal keskenyebb kialakítással rendelkezik, mint elődje. A hátsó lámpák is LED-es technológiát kaptak. Amennyiben nem elégszük meg az alapváltozattal, akkor választhatjuk a feláras verziót is. Természetesen, ha a legjobban felszerelt változatot választjuk, az L&K felszereltséget, amely az alapítókra utal, akkor ezt is szériában kapjuk meg. Ezek a hátsó lámpák már welcome-effekttel és dinamikus irányjelzővel is rendelkeznek. Sokunk nagyon kedveli az úgynevezett futó indexet. Ezt anno az Audi használta először, és azóta is nagyon népszerű az autóvezetők körében. 


bottom of page