A Honda S2000 egy igazi élményautó, amit akkor használunk, ha élvezni szeretnénk az autózás örömét. Hiszen ez az autó nyitott tetővel, klasszikus gran turismo formával és dinamikus menetteljesítménnyel rendelkezik. A Honda 1999-től 2009-ig gyártotta az S2000-est. Ez a mini roadster először 1995-ben koncepcióautóként mutatkozott be a Tokiói Autószalonon, a sorozatgyártású változat pedig 1999. április 15-én, a cég fennállásának 50. évfordulója alkalmából jelent meg a nagyközönség előtt. Így utólag azt kell mondjuk, hogy méltón ünnepelték vele a márka születésnapját. Az S2000 a kétliteres motor lökettérfogatáról kapta a nevét, míg az S a sportosságot jelentette, teljes joggal. Hiszen az S2000 szívó, 2,0 literes négyhengeres motorja 237 lóerővel rendelkezik. Az 1260 kg-os súllyal kombinálva ez 6,2 másodperces nulláról százra való gyorsulást eredményezett. Ezek azért elég tekintélyt parancsoló adatok, főleg annak tudatában, hogy ezért az autóért nem kellett egy félvagyont a kereskedésben hagynunk. Ennek meg is lett az eredménye, mert a Honda az S2000-esből 110.000 darabot adott el.
Milyen rendeletek alapján végezzük a fényszórók EU-átalakítását?
A ReflektorKlinika szakműhelyébe érkezett Honda S2000-es fényszórói japán importból származnak, ezért szükséges volt a lámpatestek EU-szabványra való átalakítása. Hiszen az EU-n kívülről használtan, egyedileg behozott járművek forgalomba helyezéséhez ez elengedhetetlen. A fényszórók EU-szabványra való átalakítása után az autó egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kaphat magyar rendszámot. Milyen EU-s szabályok vonatkoznak a fényszórókra? Európában az UNECE által, amely az United Nations Economic Commission for Europe rövidítése, megalkotott ECE szabályozásai és az azokon alapuló nemzeti előírások tartalmazzák a gépjárművek világító és fényjelző berendezéseit érintő kötelező előírásokat. Ez a szabályozza a közúti járművekre, a közúti járművekbe szerelhető alkatrészekre, illetve a közúti járműveknél használatos tartozékokra vonatkozó műszaki előírásokat. Ez alapján aztán minden országban saját jogszabályok szabályozzák az autók alkatrészeinek felhasználásának, beépítésének lehetőségeit. Ennek megfelelően a magyar szabályozás az európai uniós rendeletekre, egyezményekre épül, és kevés különbséget tartalmaz. A ReflektorKlinika szakemberei a hazai szabályok, rendeletek feltételei alapján végzik az importból származó személygépkocsik fényszóróinak átalakítását. E munkafolyamatok során munkatársaink, csak olyan fajta, színű és oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést építenek be, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged.
Miért van szükség az EU-szabvány szerinti fényszóró átalakításra?
A balkormányos fényszórók ellenkező irányba vetítik a fényt, mint az európai lámpatestek. Ezért a nem vagy a szabálytalanul átalakított fényszórók elvakíthatják a szembejövőket, ami a közlekedés biztonságát nagyban veszélyezteti. Az átalakítást során különös figyelmet fordítunk a gyári alkatrészek felhasználására, a szakszerű beszerelésre. Ezután ellenőrizzük a szabályos működést, amely magában foglalja a kibocsátott fényerőt, színazonosságot is.
Milyen javításokat végeztünk el a Honda S2000-es fényszóróin?
Ahogy már említettük, az autó tulajdonosa japán importból szerezte be ezt a dögös nyitott tetejű sportautót. Mikor a fényszórók megérkeztek műhelyünkbe, azonnal láttuk, hogy a fényszóróbúra polírozásra szorul, hiszen teljesen matt a felülete, és gátolja a lámpatest tökéletes működését. Munkatársaink ezt szakszerűen elvégezték és 3K UV védőbevonattal látták el a felületét. Mivel Japánban az autók az út bal oldalán közlekednek, ezért szükség volt a projektor cseréjére. Szakszerűen, sérülésmentesen szétszereltük a fényszórót, majd eredeti gyári új alkatrésszel a projektor cseréje következett. De a reflektor foncsorozását is el kellett végeznünk ahhoz, hogy a Honda fényszórója újra eredeti fényében ragyogjon. Mivel ennek az S2000-esnek a fényszórója két különböző lámpával rendelkezett, egy xenon és egy halogén reflektorral, ezért ezek foncsorozásával folytattuk a felújítást, mivel mindkettő bemattult. Ezért először szemcseszórással fémtiszta felületet hoztunk létre. Majd foszfátoztuk, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végeztünk el. Ezt követte a porfestés, majd a lakkozás. Ezeket a munkafolyamatok követte a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez a ReflektorKlinika szakműhelyében fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással történik. Sokan azt gondolják, hogy ha otthon a garázsban szétszedik a lámpatestet, amely ritkán sikerül roncsolásmentesen, és króm spray-vel befújják a bemattult reflektort, akkor az visszaadja a fényszóró eredeti fényét. Ez egy hatalmas tévedés. Ráadásul ezek után a szakszerű javítás is jóval költségesebb. De térjünk vissza a fémgőzöléshez, amely során 99,99% tisztaságú alumínium kerül a reflektor felületére. Legvégül következett a fényszórók összeszerelése és újra tömítésé, amit természetesen tömítettségi vizsgálatnak vetettünk alá, hiszen meg kell bizonyosodnunk róla, hogy tökéletes munkát végeztünk. Ezután szakszerűen összeszereltük a lámpát és a vállalt határidőn belül elküldtük tulajdonosának.