top of page

Felújítottuk egy Mercedes-Benz CLK DTM limitált szériás sportkupé reflektorait

Egy második generációs Mercedes-Benz CLK fényszórói érkeztek hozzánk foncsorozásra. De nem egy sorozatgyártású CLK-ba valók a lámpatestek, hanem egy limitált szériás változatot ékesítenek. A DTM változatot mindösszesen 100 példányban gyártotta a Mercedes. A DTM elnevezésű limitált szériát azért dobta piacra a Mercedes, mert a márka versenyautója 2003-ban a DTM kilenc versenye közül ötöt megnyert. Az utcai változat kupé és kabrió változatban volt kapható, de még így is egy luxuscikk. Azt rögtön az elején érdemes leszögeznünk, hogy mindhárom generáció nagyon szép formával rendelkezett, főleg a második változatnak találta el nagyon a Mercedes a karosszéria ívét. Az első generáció 1996 és 2003 között volt gyártásban. A második 2009-ig készült, míg a harmadik egészen 2017-ig volt megvásárolható a Mercedes márkakereskedésekben. 





Amit a Mercedes CLK DTM-ről tudni érdemes

A Mercedes CLK-osztály 209-es szériája 2002-ben kupéként, amelynek belső kódja C209 volt, illetve 2003-ban kabrióként, ami A209-s kódot kapott, jelent meg. Az elődjétől eltérően a megjelenése már nem az E-osztályhoz, hanem a C-osztályhoz hasonlított, ráadásul a modell a C-osztály alvázára épült. A CLK a Mercedes kínálatában anno az SLK- és a CL-osztály között helyezkedett el. A CLK név a német Coupé, a Luxus és a Kurz szavak kezdőbetűiből áll össze, vagyis a CLK egy könnyű, rövid kupé. A Mercedes tervezői egyértelműen a kétajtós BMW 3-as, valamint az Audi A4 kabrió és az Audi A5 kupé ellenfelének szánták ezt a modellt. Viszont a műhelyünkben járt fényszórók nem egy "normál" CLK-hoz tartoznak, hanem egy DTM limitált szériás modellé, melyből mindösszesen 100 példány készült. Ezért is hatalmas megtiszteltetés számunkra, hogy a tulajdonos a ReflektorKlinikát bízta meg ennek a ritka sportkupénak a fényszóróinak a foncsorozásával. Gondoljunk csak bele, a motorháztető alatt egy 5,4 literes V8-as benzinmotor található, mely egy kompresszor segítségével 6100-as fordulatszámon 582 lóerős teljesítményt ad le. Brutális. De a DTM limitált szériás példányok ugyanolyan fényszórókkal rendelkeztek, mint a többi változat, ebben nem történt módosítás. 


Mit érdemes ellenőriznünk, ha egy használt Mercedes CLK-t szeretnénk vásárolni? 

A CLK második generációja már nem küzdött súlyos rozsdásodással, mint az elődje. Ráadásul a mechanikai problémák sem okoztak gondot. Ezt a C-osztályból átvett műszaki alkatrészek robusztusságának és tartósságának köszönhette a modell. Ez különösen igaz azokra a motorokra, amelyek megfelelő gondozás esetén nagy futásteljesítményt értek el. Ebben az esetben a modell hajlamos volt az olajfolyásra. Viszont az elektronika gyakran meghibásodott, Például a generátorokat, a motorvezérlést, az üzemanyagszivattyút, a vezérműláncot kellett a szakszervízeknek gyakrabban és korábban cserélni a megszokottnál.  


Milyen fényszóróval rendelkezett a Mercedes-Benz CLK C209-es? 

Első ránézésre azt gondolhatnánk, hogy az első generáció dupla kerek fényszórója után valami teljesen mással lep meg minket a Mercedes. De nem ez történt. Összébb tolták a korábban külön álló lámpatesteket, így a kettő lámpa egy fényszóróházat kapott. A harmadik generáció esetén pedig tényleg meglépték azt, amire már sokan korábban számítottak. A Mercedes-Benz CLK harmadik generációja kettő rombusz alakú fényszóróval világította meg az utakat. De térjünk vissza a második változathoz. Az első generációhoz képest annyi változás történt, hogy a modell xenonos fényszóróval is rendelhető volt. Ahogy azt már említettük az elrendezésben történt változás, mégpedig annyi, hogy a távolsági fény belülre került, kívül pedig a tompított fény és felette pedig az index kapott helyet. Ebben az időben nappali menetfényről még nem beszélhettünk. A hozzánk érkezett fényszóró technikailag önmagában semmilyen újdonságot nem hordozott magában, klasszikus parabolatükrös lámpatestről voltszó. Ezért az elmúlt évek során a foncsor bemattult. 


Miért van szükség a foncsorozásra?

Idővel a halogén fényszórók fémes bevonata megkopik, bemattul és besárgul. Ez javításra szorul, hiszen ezáltal a reflektor nem tudja megfelelő hatékonysággal visszatükrözni az izzó fényét. Ezt az eljárást foncsorozásnak hívjuk. Mint minden esetben, itt is a megfelelő előkészítés a legfontosabb munkafolyamat, hiszen minden alapanyag más alaplakkot kap, ugyanakkor mindnek gyorsan kell száradnia, bírnia kell a vákuumot és később a felmerülő hőhatásokat is. Ezután egy nagy teljesítményű fémgőzölő vákuumkamrába tesszük a foncsorozni kívánt reflektorokat. Amikor az alkatrész kikerül a vákuumkamrából, a felülete még rendkívül sérülékeny, ezért egy védőlakk-kal kell ellátni a felületét. 


Milyen munkafolyamatokon keresztül újítottuk fel a Mercedes-Benz CLK DTM reflektorait?

A Mercedes CLK fényszóróinak foncsorozását a ReflektorKlinika munkatársai gyorsan és szakszerűen végezték el. Miért érdemes velünk felújítatni a jármű reflektorját? Mert a ReflektorKlinika munkatársait a szakértelem, a precizitás és a részletekre való odafigyelés jellemzi. De nézzük is a folyamatot, ahogy a CLK DTM reflektorai újra visszanyerik eredeti fényüket. Természetesen először óvatosan szétszereltük a lámpatestet. Majd eltávolítottuk a reflektorról a lakkréteget. Ezt követte a szemcseszórás, amelynek lényege, hogy fémtiszta felületet kapjanak a ReflektorKlinika kollégái. A következő művelet a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végeztünk el. Ezt a porfestés, majd a lakkozás követte. Az utolsó munkafolyamat, a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez az eljárás fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készült. A fémgőzölés során 99,99% tisztaságú alumíniumot használnak munkatársaink, amely nagy vákuumban történik, a végvákuum 5 x 10 −5 Mbar. Sokan kérdezik, hogy eddig minden érthető, de mi történik a tartályban? A volfrám elektródára helyezett alumínium hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végeznek. A molekula felhőbe forgatott reflektor beleütközik a molekulákba, amelyek az ezen lévő speciális lakkbevonaton megtapadnak, aminek köszönhetően a fényszóró újra régi fényében tündököl. Ráadásul mindez hosszú ideig így is marad. 


bottom of page