top of page

Jövőre érkezik az első elektromos "mi autónk"

Teljesen új külsőt kapott a Suzuki első elektromos hajtáslánccal rendelkező modellje: az e-Vitara. A szalonokba csak 2025 nyarán láthatjuk majd ezt a modern külsővel rendelkező crossovert. Ha oldalról megnézzük az új Vitarát, akkor azt láthatjuk, hogy a japán tervezők elég izmossá varázsolták. Elsőre olyan mintha egy mini Land Cruiserrel lenne dolgunk. De az autó eleje is az előnyére változik. Az is igaz, hogy a mostani modell már régóta van szolgálatban, és a koncepció felett már eljárt az idő. De a Suzuki az autó megalkotásakor hű akart maradni alapértékeihez, és olyan járművet készített, amely a leglényegesebbre koncentrál, mindezt elfogadható áron. Az e-Vitara két akkumulátoros változatban lesz kapható. a kisebbikhez elsőkerékhajtás tartozik majd, nagyobb akkumulátorhoz pedig összkerékhajtás is elérhető lesz. 





Milyen fényszórókat kap a 2025-ös e-Vitara? 

A Vitara az 1980-as évek vége óta a Suzuki egyik legismertebb modellje. Ezért nem meglepő, hogy a japánok ezt a modellt használják ahhoz, hogy ügyfeleikkel megismertessék elektromos autóikat. Merthogy nem ez lesz az egyetlen e-autó a márka kínálatában, hanem az elkövetkező években 5 további elektromos Suzuki érkezik még. Sokan kérdezik, hogy miért most jelentkezik a Suzuki a mára már megszokottnak tekinthető hajtáslánccal? Mert a kis- és kompakt autókra, valamint összkerékhajtású járművekre specializálódott márka számára a drága akkumulátortechnológián kívül más értékek is fontosak. Ezek pedig az alacsony ár és a megfelelő össztömeg. Képzeljünk csak el egy e-Vitarát, 2500 kg-val és 20 millió forintos árcédulával. Ugye, hogy szürreális. Mielőtt még bárki megijedne az e-Vitara saját tömege 1700 kg lesz. De a költséghatékonyság árán azért kell, hogy hozzon áldozatot a márka. Ilyen például a fényszóró technika. Az új Vitara sem fog valószínűleg adaptív LED-es fényszórókat kapni, hanem a LED-es multireflektort kapja meg ő is, mint a mostani modell. Viszont a formája nagyon is mutatós és figyelemfelkeltő. Ez a fektetett hangvilla forma igenis jól mutat. A villa közepén találjuk a LED-es lámpatestet, és alatta a lökhárítóban pedig a ködfényszórót. 


A 2024-es Suzuki Vitara milyen fényszórókkal világítja meg az utat? 

A márka nagyon kevés információval szolgál, ami a fényszóró technológiát illeti. Ott inkább a külső megjelenésre koncentrálnak, nem pedig arra, hogy a lámpatest milyen technológiát is rejt valójában. Hiszen abból, hogy a hűtőrács fekete és a fényszórók kúposak nem sokat tudunk meg. De azt igen, hogy mindez magasztos megjelenést kölcsönöz a Vitarának. A mostani modell LED-es első fényszórókkal rendelkezik, amelyek formája ékalakú és kifelé szűkül. Mivel a modellt nem most rajzolták meg a tervezők, ezért formája sem felel meg a kor elvárásainak, hiszen a konkurencia sokkal keskenyebb fényszórókkal dobja fel autóinak megjelenését. Sőt az sem ritka, hogy ezekbe a ki- és középkategóriás modellekbe adaptív fényszóró technológiát szerelnek. Elég, ha csak a Lexus LBX modellre gondolunk. Most biztosan sokan felszisszentek, dehogy az prémium márka, ebben lehet némi igazság, de akkor érdemes megnézni az Opel kínálatát is. 


Amit a Suzuki LED-es fényszórókról tudni érdemes

A márka által beépített első lámpatestek tompított és távolsági fényforrást, valamint az indexet foglalják magukba. A LED-es nappali menetfény a lökhárítóban kapott helyet. De ha Vitarát veszünk, akkor miért jó az nekünk, ha LED-es fényszórók vannak az autónkban? Ezek a lámpatestek sokkal hosszabb fénykévével rendelkeznek, mint a xenon vagy a halogén társaik. A halogén fényszórók fényhasznosítása 5-30 lm/W körül mozog, addig a LED-es lámpatesteké akár 150 lm/W is lehet. Ráadásul az út szélét is jobban megvilágítják. A LED-es fényszórók jóval gyorsabban bekapcsolnak, mint elődjeik, ezzel pedig egy vészfékezéskor akár életet mentő métereket is nyerhetünk. Jóval kevesebb energiát fogyasztanak, mint a xenon- vagy halogén fényszórók. Sőt az élettartamuk szinte megegyezik az autókéval, így, ha ilyen világítástechnikával szerelt járművekkel rendelkezünk, akkor ezzel ameddig a Vitara működik, nem lesz vele gondunk. További előnye, hogy sokkal melegebb fényt bocsát ki, nem olyan hideg, rideg fénye van, mint a xenonos lámpatesteknek. Ezen felül meg kell említeni a rezgésállóságukat is. Az ilyen típusú lámpák, jóval kevésbé érzékenyek a rázkódásokra, mint a halogén társaik. Ez pedig nagyon hasznos a közlekedés biztonsága érdekében, hiszen nem vakítjuk el vele a szembejövő forgalmat. 


A fényszórókon kívül, mit kell még tudnunk a legújabb Suzukiról? 

A gyártás 2025 tavaszán kezdődik az indiai Gujaratban található Suzuki gyárban, és először Európában, majd Japánban és Indiában lesz kapható ez a megnyerő külsővel rendelkező crossover. A magyarországi bevezetését 2025 nyarára tervezi az importőr, az árakról még nincs pontos információnk. De ha megnézzük, hogy a konkurencia hasonló autói milyen árakon kaphatók, akkor nagyjából belőhető, hogy az e-Vitara árcéduláján milyen összeg fog szerepelni. Az e-Vitara öt utas számára kínál helyet. 4 méter 30 hosszú, egy méter 80 széles és egy méter 60 magas. A tengelytávja pedig 2 méter 70 centiméter. Az akkumulátorra a Suzuki nyolc év garanciát vállal, de maximum 160 000 km-es futásteljesítményig érvényes ez. Az akksikat a magyar piacra tavaly megérkezett BYD fogja szállítani, amely márka kellő tapasztalattal rendelkezik e téren. A Suzuki 400 km-es hatótávot ad meg a nagyobb akkumulátor esetében, de a kisebb energiacelláról egyelőre nem állnak rendelkezésre információk. A gyártó szerint 7,4 másodperc alatt érhető majd el a 100 km/óra sebesség, de csak az összkerékhajtású modellel. Elsőkerék meghajtással ez kilenc másodpercet fog igénybe venni. Az már biztos, hogy az e-Vitara nem egy rakéta lesz. A végsebességük megegyezik, ami 150 km/h. Ha vontatni szeretnénk, akkor olyan utánfutót kell választanunk, amely terhelhetősége nem haladja majd meg a 750 kg-ot.


bottom of page