Mit tegyünk, ha a Honda Prelude fényszórója nem világít rendesen?
- 13 perccel ezelőtt
- 3 perc olvasás
A Honda Prelude egyike azoknak a modelleknek, amely a japán sportautó rajongók számára mindig is egy ikon marad. Sajnos a márka az elmúlt években nem igazán kényeztetett el bennünket ennek a sportautónak a legújabb változatával. Hiszen 2001-ben beszüntették a modell fejlesztését, vagyis a Honda Prelude öt korábbi generációja oldtimernek, de legalábbis modern klasszikusnak tekinthető. Mivel a gyűjtők körében nem egy felkapott modellről van szó, ezért például az ötödik generációs Honda Prelude egy nagyon jó vételnek számít. Tehát, ha ilyen sportautót szeretnénk vásárolni, akkor kedvező áron élvezhetjük az autózás örömeit. De ezzel kapcsolatban van még egy jó hírünk. Egy vadonatúj Honda Prelude érkezik hamarosan. Ráadásul nem elektromos meghajtást fog kapni, ahogyan azt korábban tudni lehetett, hanem hibrid lesz. A Honda tavaly ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját. Ennek tiszteletére a japánok bemutattak egy új sportautót, az új Prelude-ot. A Honda egyelőre hallgat a műszaki adatokról. Az viszont biztos, hogy a kupé lapos formatervvel rendelkezik. Feltűnő az elkeskenyedő eleje és a hangsúlyos, nagy légbeömlővel ellátott első lökhárító. Egy fénycsík köti össze a LED technológiával ellátott fényszórókat. De nem csak ezek a lámpatestek rendelkeznek ezzel a technológiával, hanem a nappali menetfény is. A fényszórók hokiütő alakúak, és nagyon sportos megjelenést kölcsönöznek ennek az autónak.

Az öt generáció során milyen lámpatestek voltak a Honda Prelude orrában?
A Honda 1978-ban a Toyota Celica sikerére tekintettel egy kompakt sportkupé piacra dobása mellett döntött. Az első generációs Prelude a korabeli Accordra épült, amelyet 1982-ig gyártottak. Ez a sportautó mindösszesen 4,09 méter hosszú volt. Ennek a 2+2 üléses modellnek az volt az érdekessége, hogy alapfelszereltségként napfénytetővel és szervokormánnyal rendelkezett. Alvázát úgy tervezték, hogy a kanyarokban határozott legyen, és ezáltal érezhetően sportosabb legyen a vezethetősége. Ezt a Prelude-ot 1,6-os és 1,8-as motorral gyártották, 80, illetve 90 lóerős teljesítménnyel, ami több mint elegendő volt a 900 kg-os karosszériához. A fényszórója pedig egy hagyományos téglalap alakú halogén lámpatest volt. A második, illetve a harmadik generációs Prelude izgalmas fényszórót kapott. Bukólámpái voltak mindkettő szériának. Sajnos a negyedik generáció már nem büszkélkedhetett ezzel a megoldással, mert egy lapos fényszóró került az autó orrába. Viszont az ötödik generáció visszatért a modell gyökereihez és téglalap alakú lámpatesteket kapott.
Milyen fényszórókat kapott az ötödik generációs Honda Prelude?
Az eddigi utolsó Honda Prelude-ot 1999-ben mutatták be. Ez a modell hamar a közönség kedvence lett, mivel az előző szériához képest öt lóerős teljesítménynövekedéssel rendelkezett, így ez a generáció biztosította a mai napig legerősebb Prelude-ot. Ez 200 lóerőt jelentett, de ez csak a manuális váltóhoz volt rendelhető. Míg az automata 195 lóerőt teljesített. A modell anno egy ráncfelvarrást is kapott. A japánok anno csak minimális esztétikai változtatásokat hajtottak végre, mint például az enyhén átdolgozott első hűtőrács. Ez a Prelude már 4545 mm hosszú 1750 mm széles és csupán 1315 mm magas volt. Viszont volt egy hatalmas előnye a többi sportautóval szemben, méghozzá az, hogy a csomagtartója 284 literes volt. Az autó súlya mindösszesen 1.290 kg-ot nyomott, ehhez társult a 195 vagy 200 lóerő. Ez elég dinamikus menetteljesítményt eredményezett. A modell négyzet alakú fényszóróházában kapott helyet a tompított és a távolsági fény. Sokan kérdezték, hogy a Honda ennél a generációnál miért tért vissza a fényszóró esetében a téglalap formához. Mert ezzel megpróbálta a márka újrateremteni a bukólámpa érzetét. Hiszen az nagyon népszerű volt. Viszont megváltoztak az ezzel kapcsolatos törvényi feltételek és ezért az ilyen típusú lámpatestek gyártása nagyon költségessé vált.
Milyen fényszóró problémákkal kell szembesülnünk, ha ötödik generációs Prelude-ot veszünk?
Nem voltak rendszerszintű problémái a modellnek. De sajnos az idő vasfoga rajtuk is nyomot hagy. Ezért elsősorban azt kell ellenőriznünk, hogy a fényszórók nem repedtek-e, illetve a foncsor még megfelelően visszaveri-e a fényt. Ha már nem, akkor több lehetőség közül választhatunk, de csak az egyik az, amelyik hosszú távú megoldást kínál, mindezt garanciával. Ez pedig a Reflektorklinika szakműhelyének felkeresése. Hiszen vehetünk a bontóban is fényszórót, de akkor nem tudjuk kipróbálni, hogy valóban tökéletesen működik-e. Így az is lehet, hogy zsákbamacskát veszünk. A Reflektorklinika szakműhelyében mi már több mint 2200 reflektort foncsoroztunk újra, illetve már több mint 22.000 fényszórót újítottunk fel. Tehát amennyiben bemattult a reflektor, akkor először szemcseszórással fémtiszta felületet hozunk létre. Majd foszfátozzuk, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végzünk el. Ezt követi a porfestés, majd a lakkozás. Ezeket a munkafolyamatok követi a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez nálunk fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással történik, amely során 99,99% tisztaságú alumínium kerül a reflektor felületére. Legvégül következhet a fényszórók összeszerelése és újratömítése, amit természetesen tömítettségi vizsgálatnak vetünk alá, hiszen meg kell bizonyosodnunk róla, hogy tökéletes munkát végeztünk.