Kezdjük is rögtön a rossz hírrel, akik ilyet terveznek vagy már le is fóliázták fényszóróikat: ez nem szabályszerű. A közúti forgalomban résztvevő járművek fényszóróit vagy hátsó lámpáit legyen az színes, sötétített vagy akár átlátszó, lefóliázni tilos. Miért? Ennek egy nagyon egyszerű magyarázata van. A járművekre és az alkatrészekre szigorú szabályok vonatkoznak. Csak és kizárólag olyan alkatrészeket lehet egy autóhoz felhasználni, amelyet az Európai Unió egyik közlekedési hatósága már jóváhagyott. Ez azt jelenti, hogy a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően ezeket az alkatrészeket biztonsági és megfelelőségi vizsgálatnak vetik alá. Ha fóliával látjuk el a fényszórók külső felületét, akkor azok fényintenzitása csökken, megváltozik. Ez pedig befolyásolni fogja a rajtuk áthaladó fény tulajdonságait. Felhelyezésükkel megváltoztatjuk a megvilágítás mértékét is. Ezért a fóliázás megváltoztatja ezen alkatrészek tulajdonságait. Tehát, ha a jármű olyan alkatrészeket tartalmaz, amely a hatályos jogszabályoknak nem felel meg, akkor a műszaki engedélyünk is semmissé válik. Pontosan ez történik akkor, ha a kedvencünk fényszóróit vagy hátsó lámpáit lefóliázzuk. De szeretnénk egy másik tévhitet is eloszlatni, mégpedig azt, hogy csak a színes fólia alkalmazása az, ami tiltott.
Mi történik, ha a rend szigorú őrei észlelik a szabálytalanságot?
Amennyiben fólia található az autónk lámpatestein, akkor azok már nem felelnek meg annak az állapotnak, amikor azokat a közúti használatra engedélyezték, vagyis a fóliázással automatikusan érvénytelenítjük a járművünk műszaki engedélyét, vagyis, ha mégis így teszünk és így veszünk részt a közúti forgalomban, akkor jogellenesen cselekszünk, ezért felelősségre vonhat minket a hatóság. Tehát még pénzbírságra is számíthatunk amellett, hogy a műszaki engedélyünket visszavonják. Természetesen sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy úgysem veszik észre a hatóság éber munkatársai, hiszen nem fogják nagyítóval vizsgálni fényszórónk felületét. Ezzel pedig a kavicsfelverődések okozta kár megfizetését megspóróljuk magunknak. Ez igaz, de nem szabad elfelejteni, hogy a műszaki vizsga során akár ezt a turpisságot észre is vehetik, és nem kap az autónk engedélyt arra, hogy a közúti forgalomban részt vegyen. Szedhetjük le, és mehetünk újra vizsgáztatni. De van itt egy nyomósabb érv amellett, hogy ne fóliáztassuk le a fényszórónkat, hátsó lámpánkat amellett, hogy az csökkenti annak fénykibocsátását, és ezáltal csökken sötétben a látásunk. Mégpedig az, hogy ez balesetveszélyes is. Tehát veszélyeztetjük saját és a többi közlekedő épségét. De van itt még egy indok. Amennyiben megállapítja a biztosító, hogy jogellenesen fóliáztattuk le az autó lámpatesteit, akkor erre hivatkozva meg is tagadhatja a kár megtérítését. Nézzünk erre egy példát. Hátulról belénk hajt egy másik autó. Ebben az esetben, ha mi szabályosan közlekedünk, akkor szinte biztos, hogy övé a felelőség. Amennyiben viszont megállapítást nyer, hogy ő a fóliázásnak köszönhetően később észlelte a féklámpa felvillanását, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a biztosító a mi felelősségünket is megállapítja, ezért a kárnak csak egy töredékét fogja megtéríteni.
Mely esetekben engedélyezett a lámpatestek fóliázása?
Ahogy azt már fentebb említettük, amennyiben a járművel a közúti forgalomban szeretnénk részt venni, akkor a fóliázás tilos. Viszont vannak versenyautók, amelyek zárt pályán közlekednek. Az esetükben a fóliázás megengedett. Versenysorozattól függően különböző színek is megengedettek, beleértve a fekete hátsó lámpákat. Ezért a csapatoknak előzetesen meg kell ismerkedniük az adott versenysorozat technikai előírásaival. Viszont vannak raliautók, amelyek az etapok között közúton közlekednek, akkor viszont a fóliázást hanyagolnunk kell. Ha viszont olyan autót építünk, amely tuning bemutatók keretében, különböző rendezvényeken vesz részt, ott bármely módosítást elvégezhetünk, hiszen az autó nem fog közúton közlekedni, akár még színes fóliával is elláthatjuk a lámpatesteket a nagyobb figyelemfelkeltés érdekében.
A hátsó lámpák fóliázása is tilos!
Ahogy azt már elmondtuk, a fényszórók fóliázása nem engedélyezett, de sokan vannak, akik azt gondolják, hogy ez a tiltás a hátsó lámpákra nem érvényes. Pedig, igen. Hasonlóan szigorú előírások vonatkoznak a jármű hátsó lámpáira is. A fék- és hátsó lámpáknak pirosnak, a tolatólámpáknak fehérnek, a helyzetjelző lámpáknak pedig narancssárgának kell lenniük. Ezért ebben az esetben is tilos a fóliázás, ami pénzbírsággal, valamint a műszaki engedély elvesztésével járhat. Most sokan felhorkannak, de hiszen ők gyakran látnak olyan autókat, amelyek hátsólámpái le vannak sötétítve. Ez igaz, ezek a lámpatestek legálisan beszerelhetők, valószínűsíthetően rendelkeznek típusengedéllyel vagy E-jelöléssel.
Mely szabályok vonatkoznak az autó fóliázására?
Az autó fóliázását a 6/1990. KöHÉM rendelet szabályozza. Ne feledjük, azzal nem védekezhetünk, hogy nem volt tudomásunk arról, hogy a fényszóró fóliázása nem engedélyezett, mert a nem tudás, nem mentesít minket a felelősségre vonás alól. Amennyiben fóliáztatni szeretnénk autónkat, járjuk körbe megfelelően a témát, hogy autónk mely részét boríthatja ilyen jellegű anyag, és azt is, hogy az adott fóliának milyen engedélyekkel kell rendelkeznie. A karosszéria fóliázására semmilyen megkötés nincs, viszont a szélvédőre és az üvegfelületek sötétítésére már van és ahogy azt már taglaltuk a fényszórók és egyéb lámpatestek fóliázása egyenesen tilos, ezt a rendelet 41. §-a tartalmazza.