Blog

Milyen volt az idei 1000 csehszlovák mérföld elnevezésű oldtimer autóverseny?

A 2025-ös 1000 csehszlovák mérföld elnevezésű oldtimer autóverseny június 11 és 14 között került megrendezésre. Az eseményen ismét 110 háború előtti jármű vett részt. Az idei versenyt a Skoda autógyár 130. évfordulójának alkalmából rendezték meg, de nemcsak Skodák, hanem rengeteg más autómárka is részt vett az eseményen. Például Bugattik, MG-k, Citroenek, Daimlerek, Jaguárok, Tátrák stb. A verseny 2025. június 11-én indult, mégpedig a járművek átvizsgálásával. A verseny rajtja Prágában az Opletalova utcában, a Cseh Köztársaság Autóklub épülete előtt volt. A versenyzők ugyanarról a helyszínről indultak, ahol a háború előtti években az első verseny is rajtolt. A verseny útvonala ezután Prágából Brno óvárosán keresztül Pozsonyba vezetett, illetve szombaton Pozsonyból Brnoba mentek a résztvevők, hogy aztán este megérkezzenek a prágai Nemzeti Műszaki Múzeum elé. Mi Pozsonyban néztük meg ezeket a csodálatos autómatuzsálemeket. A Reflektorklinika munkatársait elsősorban a fényszórók szépsége nyűgözte le. Érdekes volt látni, hogy a 20-as, 30-as években milyen hatalmas halogén fényszórók világították meg az utat ezek előtt a járművek előtt. Akkor még az volt az elképzelés, hogy ha minél nagyobb a reflektor felülete, akkor annál nagyobb lesz a fényszóró teljesítménye. Napjainkban pedig már lézerfénnyel kiegészített LED-es lámpatesteket is rendelhetünk, amelyek akár 600 méterre is elvilágítanak. 

Milyen múltra tekint vissza ez az oldtimer autóverseny? 

A két világháború közötti csehszlovák autósport három legnagyobb autóversenyének egyike, a Zbraslav-Jíloviště hegyi verseny és a Masaryk Körversenyen rendezett Grand Prix mellett az 1000 mérföldes csehszlovák autóverseny volt, amelyet a Csehszlovák Köztársaság Autóklubja szervezett 1933-ban, 1934-ben és 1935-ben a Prága és Pozsony közötti utakon. A mostani és az akkori verseny között azért számos különbség található. Például anno az összesen körülbelül 1600 kilométernyi távot szünet nélkül kellett levezetni, amit tovább nehezített, hogy a verseny délután kezdődött, és ezért jelentős részben éjszaka zajlott. Az eseményre az utat nem zárták le, tehát a többi közlekedő nehezítette a versenyt, és rájuk is figyelni kellett a résztvevőknek. 

Milyen fényszórókkal világították meg anno az utat ezek az oldtimerek? 

Az első elektromos elven működő fényszórót 1898-ban mutatták be az Egyesült Államokban. Azonban ez a változat még nagyon sok „gyerek betegséggel” küzdött. A nagy áttörés 1908-ban történt, amikor megjelent az első fényszórót, hátsó lámpát és irányjelzőt is elektromos elven működtető világítási rendszer. A következő mérföldkő 1912-re tehető, amikor is a Cadillac elsőként automatikus gyújtást biztosító rendszert épített be autóiba. Ez azért is fontos, mert a technika a motor indítása mellet a lámpák működtetéséért is felelt. Viszont ahogy a képeken is látszik a gyártók egyre nagyobb fényszórókat készítettek. Viszont az egyre nagyobb fényerejű lámpák optikai tengelyeinél magasabb szögben kilépő fénysugarak elvakíthatták a szembejövőket. Ezért kifejlesztették a tompított fényt. A kevésbé vakító, fix pozícióban felszerelhető tompított fényszórókat elsőként 1915-ben használták. Viszont a fény magasságának menet közben történő állíthatóságát csak két év múlva, azaz 1917-ben dobták piacra. Ezt a fejlesztést szintén a Cadillac vezette be. 1924-ben pedig a dupla izzószálas úgynevezett Bilux fényforrás került beépítésre az autókba. Ennek köszönhetően már volt országúti és tompított világítás is a járműben. Ezt követte a Tri-beam fényszórók bevezetése, de a rendszer lényege egészen a 90-es évek végéig nem igazán változott. 

Mely márkák gyártottak anno fényszórókat? 

Mikor megérkeztek a verseny résztvevői a pozsonyi belvárosba mindenki megcsodálhatta ezeket az autócsodákat. A legnagyobb érdeklődésre természetesen a Bugattik, Bentley-k, a Lagonda, a Tátrák és a piciny MG-k tettek szert. Például a Bentley-k elejét Lucas vállalat által gyártott fényszórók díszítették. Ez a márka nem olyan ismert hazánkban, pedig a céget Joseph Lucas és fia alapította 1872-ben Birminghamben, az Egyesült Királyságban. Kezdetben fémárukkal és hajók és buszok lámpáival kereskedtek. 1902-ben a cég nevét Joseph Lucas Ltd.-re változtatták, és a cég mágnesekre, elosztókra, fényszórókra, ablaktörlő motorokra, indítómotorokra és hasonló alkatrészek gyártására szakosodott. Folyamatos felvásárlásokkal bővítették szortimentjüket, például 1968-ban megvették közvetlen versenytársukat, a Simms vállalatot. Ők indítómotorokat, gyújtógyertyákat, gyújtótekercseket és egyéb termékeket gyártottak. Ezzel az expanzióval a Lucas Angliában a Bosch piaci részesedésével hasonló nagyságra tett szert, de számos nemzetközi ügyfelet is ellátott olyan termékekkel, mint a fék- és világítástechnikai alkatrészek. A Lucas a brit autógyártók egyik fő beszállítója volt, valamint hajó- és kerékpár lámpákat is gyártott. A vállalat az innovációról és termékkínálatának folyamatos fejlesztéséről volt híres, és megbízhatóságáról, valamint minőségéről ismert. 1996-ban a Lucas egyesült az amerikai Varity vállalattal, így megalakult a LucasVarity, miközben megtartották a Lucas márkát.

Milyen más márkák fényszóróival találkozhattunk ezen az oldtimer versenyen? 

Például a Bosch által gyártott halogén fényszórókkal. A stuttgarti székhelyű vállalat fő tevékenysége az autóipar számára alkatrészek fejlesztése, gyártása. Például a biztonsági rendszerek, elektromos hajtások, üzemanyag-befecskendező rendszerek és természetesen a fényszórók. A Bosch név több mint 130 éve forrt össze az innovatív technológiával és a korszakalkotó találmányokkal. Hogyan született meg ez a hihetetlen sikertörténet? Az 1910-es évek elejéig a Bosch szinte kizárólag gyújtásrendszereket gyártott. Abban az időben az autóipari piac átalakulóban volt. A luxus járművek és a sportkocsik már mindennapi használatra alkalmasak voltak. Ezért 1913-ra a vállalat kifejlesztette az elektromos világítást, amely készen állt a sorozatgyártásra. A fényszórókkal, generátorral, akkumulátorral és szabályozáskapcsolóval ellátott komplett világítási rendszer kínálata megnyitotta a kaput a Bosch számára, hogy univerzális autóipari beszállítóvá váljon.  

.